NESKAIDRIE UN SAPLŪSTOŠIE TIPI

Socionisko tipu garie raksturojumi ir tik aizraujoši, ka tos var lasīt kā romānu līdz trijiem naktī. Var pēc aprakstiem noteikt dažādus tipus saviem draugiem, ģimenes locekļiem, radiem, paziņām un iemīļotām televīzijas zvaigznēm. Un secināt, ka ir lietas, kas tik ļoti atbilst, ka nenobrīnīties.
Bet sakritības turpinās līdz zināmai robežai. Paliek vesela rinda cilvēku, pat ļoti pazīstami, kurus nekādi neizdodas ietilpināt nevienā no aprakstītajiem tipiem. It kā ir viens, otrs un trešais, bet visi tā pa pusei.
Ja atrodas pārsteidzošas sakritības ar sevi kādā raksturojumā, tas vēl nenozīmē, ka citi būs gatavi pieņemt tevi kā nekļūdīgu šī tipa pārstāvi. Katram priekšstati un stereotipi par tipu pazīmēm var būt ļoti atšķirīgi. Īstā un vienīgā tipa atrašana socioniķiem ir apsēstība, taču vairāki tipotāji būs gatavi pierādīt un aizstāvēt katrs savādāku "vienīgo" versiju.
Izdalot vienu tipu, šīs pazīmes būs nestabilas, jo cilvēkā var atrast vēl vairāku citu tipu iezīmes. Laba metode ir lasīt visus raksturojumus pēc kārtas, lai pēc izjūtas atrastu visatbilstošāko sev. Taču izmantojot šādu metodi, ir iespējams, ka varianti sadalās trijās līdzvērtīgās daļās. Tādēļ grūti saprast, kurš no tiem ir īstais.
Sociotipu garie raksturojumi ir ārkārtīgi izplūduši un nekonkrēti, kuros ir iekļuvis daudz kas no visa kā. Objektīvākus raksturojumus var iegūt, metot ārā no tiem visu liekvārdību. Taču tā mēs iegūstam ļoti vienpusīgu tipu kolekciju. Šādu tipu ir pagrūti sev piedēvēt, jau milzīgi daudz īpašību vairs neiekļaujas raksturojumos. Un tāpat var atrast pietiekami daudz sev raksturīgu iezīmju citos raksturojumos. Tas nebūt negarantē precīzāku tipa noteikšanu, jo cilvēkam piemīt tieksme uz savas vienpusības kompensāciju.

VARBŪTĪBAS DIAPAZONS UN KOPĒJĀ LĪNIJA
Es varu atrast sev ļoti atbilsošas īpašības piecu tipu raksturojumos, vēl kādos trijos tipos varu atrast dažas zīmīgas īpašības, bet pārējos tipos no manis nebūs nekā. Analizējot to, kā tad es varu atrast sevi piecos tipos, atbilde ir tāda, ka visu šo tipu raksturojumos ir aprakstītas vienas un tās pašas stiprākās un vājākās psihes funkcijas. Starp šiem pieciem tipiem var atrast sakrītošas paralēles. Izdalot šo kopējo līniju, ir iespēja iegūt kādas savas dominējošās psihes funkcijas aprakstu.
Vērtējot socioniķu tipošanas precizitāti, jebkura no šo piecu tipu versijām būs gandrīz vai pareiza. Aplamības būs tikai tad, ja mani ietipotu tādā tipā, no kura manī nav pilnīgi nekā. Neviena no šīm piecām versijām nebūs pilnīgi precīza, tai pat laikā "varbūtības diapazons" būs noteikts precīzi. Tai pat laikā neviens no šiem pieciem tipiem nespēj raksturot mani pilnībā. Visi 16 socioniskie tipi raksturo kādus pilnīgi svešus cilvēkus, no kuriem dažos varu atrast kādas līdzības, bet daudzos ir kaut kas pilnīgi pretējs. Tāpat jebkurš reāli domājošs cilvēks spēs atrast tikai aptuvenas līdzības ar socioniskajiem tipāžiem, un būtībā ar to arī pietiek. Ja mēs mēģinām sevi vai kādu citu cilvēku pilnībā identificēt ar konkrētu tipu, mēs sākam šim cilvēkam piedēvēt neesošas īpašības un viedoklis par viņu kļūst stereotipsks.
Tādēļ nevajag par katru cenu atrast savu tipu un mēģināt visus pie kaut kā ietipot. Tipoloģija palīdz tikai kā aptuvens orientieris pilnīgi svešu un nezināmu cilvēku domu gājiena izprašanā, bet pie šī viedokļa nevajadzētu iestrēgt un domāt, ka mēs jau par to otru tagad visu zinām.

PILNĪGI PRETĒJU TIPU KOLEKCIJA
Atlasot savu vai citu cilvēku varbūtējo tipu "varbūtības diapazonu", nevajadzētu aiziet līdz galējībām, izvēloties pilnīgi pretējus tipus, kuriem nav pilnīgi nekā kopēja. Tipu saplūsmes nevajadzētu uztvert kā raibu žurnālu, kur ir salikts daudz kas no visa kā, bet nekā konkrēta par svarīgāko tēmu. Objektīvu rezultātu var iegūt tikai tad, ja starp izvēlētajiem tipiem tiek ieturēta viena kopēja līnija.
Ir iespējams atrast sev raksturīgas īpašības arī tādu tipu aprakstos, kuri ir dažādi un savstarpēji izslēdzoši. Tipu kombinācijas var veidoties visdažādākās. Ja sarakstā ir iekļuvuši diametrāli pretēji raksturojumi, tie ataino cilvēku dažādās dzīves situācijās, kuras katra prasa savādāku uzvedību. Darbā vai atpūtā, kolektīvā vai intīmā divvientulībā, mājās vai uz ielas, laika pārpilnībā vai laika trūkumā, ziemā vai vasarā, naudu pelnot vai tērējot.
Ieturoties pie vienas kopējas līnijas, izvēlētajiem tipiem visiem būs kaut kas kopējs un būs kaut kas atšķirīgs. Ir svarīgi atpazīt šo kopējo līniju. Diametrāli pretējas īpašības rodas tad, ja kāda no psihes funkcijām mums nav absolūti stiprākā, tās spēki ātrāk izsīkst, tādēļ atpūtas pauzē tā aiziet atpūsties, dodot iespēju pārslēgties uz kaut ko pretēju.
Izvēloties sev vairākus tipus, pretējas iezīmes savstarpēji vājinās, tās vairs nav ne karstas vai aukstas, bet kļūst mērenas. Šīs pretējās īpašības raksturo to personības daļu, kura mums ir attīstīta vispārēji, kā tas izglītotam un kulturālam cilvēkam pienāktos. Šīs īpašības mums dod ļoti lielus plusus komunikācijā sabiedrībā, tai pat laikā tās var būt nepietiekamas, lai veiktu monotonu profesionālu darbu.
Raksturojot sevi citiem, objektīvākā atbilde ir tad, ja tiek dots tikai šis "varbūtības diapazons". Lai otrs pats pēc savām izjūtām un sajūtām izvērtē, kurš tad tips vairāk varētu atbilst. Izlasot varbūtējo tipu aprakstus, iztēle izveido aptuvenu priekšstatu, kāds šis cilvēks varētu būt ikdienā. Velkot paralēles starp šiem tipiem, rodas nojauta, kuras īpašības no raksturojuma varētu atbilst, bet kuras ne.

VIENS KONSTANTS NEGROZĀMS TIPS
Ir ļoti daudz socionikas interesentu, kuri ir pieņēmuši vienu konstantu tipu, ar kuru tiem pietiek un nevienu citu tipu tiem nevajag. Lai arī šāds konstants tips it kā dod iespēju uzzināt šī socioniķa spilgtākās īpašības, realitātē tas ļoti ierobežo. Šis socioniķis pieprasa sevi identificēt ar negrozāmo tipu, tai pat laikā liek manīt, ka no šī tipa atšķirīgu īpašību ievērošana netiks paciesta. Jebkādu citu tipu pazīmju ievērošana tiek uztverta kā apvainojošs uzbrukums un pārtipošana.
Ja šim socioniķim ir izdevies ap sevi sapulcināt atbalstītāju pulciņu, kuri pilnībā atbalsta viņa konstanto un negrozāmo tipu, viņš jūtas cienīts un gandarīts. Tai pat laikā atradīsies vesela rinda citu socioniķu, kuri šajā personā saskatīs dažādus citus tipus. Tie kļūs par nedraugiem un ienaidniekiem.
Ja mēs pieņemtu, ka vienā cilvēkā var iemājot vairāku tipu pazīmes, šādi konflikti nerastos. Katrs redz mūs citādāk un kādā tipā mūs grib ietipot, pēc tā var nojaust, kā šis cilvēks mūs redz no malas.
Tai pat laikā tipotāji arī mēdz būt dogmatiķi. Tie ir ielāgojuši, ka cilvēkam piemīt viens konstants tips, kurš dzīves laikā nemainās. Un tad, lūdzu, pie kāda tipa cits socioniķis tevi ir pieskaitījis, tāds būs tavs tips, kurš nekad nemainīsies, tādam tev būt, un citu tipu pazīmes tev nav. Tā jāpieņem kā aksioma. Aizmirsti par savu daudzveidīgo un mainīgo raksturu, tev ir viens konstants tips un punkts. Tev ir attiecības pēc tabulas ar citiem konstantiem tipiem un citi socioniķi vērtēs tevi tikai izejot no šī tipa raksturojuma.
Ja kāds no autoritatīvajiem tipotājiem gūtu virsroku, tad viss saliktos precīzi pa plauktiņiem. Viss būtu pilnīgi skaidrs un negrozāms. Visa dzīve pārkārtotos pēc tabulas un modeļa kā komunismā. Taču tā kā socionikā valda diezgan liela brīvība, tad nākas sadurties ar dažādiem un diametrāli pretējiem dogmatiskiem viedokļiem. Viens socioniķis tevi gribēs par katru cenu ietipot pie kāda viena tipa, bet cits socioniķis par katru cenu gribēs uztiept citu tipu. Tipojamais būs apjucis un viņš vairs nevarēs saprast, kas viņš īsti ir un ar ko viņam sader.
Arī tad, ja cilvēks jūtas savā tipā komfortabli un viņam citu tipu pazīmju it kā nav, īstenībā mēs šo cilvēku uztveram vienpusīgi un slikti pazīstam. Tiklīdz mēs kādu iepazīstam vairāk, pamazām sāk atklāties citu tipu īpašības. Aplūkojot šī tipāža jaunības bildes, atklāsies pavisam cita tipa aina, kura var radīt pretrunas un sajukumu domās, ja mēs par katru cenu gribam ieturēties pie viena negrozāma tipa.

NENOSAKĀMĀS PSIHES FUNKCIJAS
Pamatota iebilde pret dažādu tipu saplūsmēm ir tāda, ka cilvēkam ir viena dominējošā psihes funkcija. Teorijas pamatā ir psihes modelis, kur visas funkcijas ir saliktas precīzi pa plauktiņiem. Sapludinot vairākus raksturojumus, rodas juceklis un mēs nezinām, kādas psihes funkcijas cilvēkam dominē.
Tai pat laikā, ja cilvēks izvēlas vienu konstantu raksturojumu, nav pilnīgi nekādas garantijas, ka šis tips raksturo viņa stiprāko bāzes funkciju. Drīzāk otrādi. Lielākoties ir tendence izvēlēties sev tādu tipu, kura dominējošā funkcija mums ir viduvēja, bet mēs par katru cenu gribam sev un citiem iestāstīt, ka tā ir stipra.
Dominējošā psihes funkcija ir viena, lai vai cik tipos cilvēks atradīs kaut ko no sevis. Taču tipu apraksti un testi spēj dot tikai miglainu priekšstatu par šo funkciju, un daudziem tā nemaz nav svarīga. Bet tiklīdz tips ir noteikts nepareizi, tā uzreiz tiek akcentēta pilnīgi cita šķietami stiprā funkcija.
Savu dominējošo psihes funkciju liela daļa nemaz nejūt, jo uztver to kā pašsaprotamu lietu, kurai vispār nav vērts pievērst uzmanību. Šī funkcija ir tik ierasta un ikdienišķa, ka pašam var palikt nepamanīta. Labāk tā ir pamanāma citiem no malas, kura var izcelties arī ar kādām pārmērībām. Bet pats cilvēks teiks, ka nē, nē, tas viņa personībā nav nekas īpaši svarīgs.
Izvēloties vairāku tipu saplūsmes, ir iespēja iegūt aptuvenu norādi, kurā virzienā meklēt savas dominējošās psihes funkcijas. Tipu saraksts dilstošā secībā dod precīzāku priekšstatu par funkciju stāvokli mūsu psihē nekā viena tipa izvēlēšanās, jo ir iespēja salīdzināt, kas šiem vairākiem tipiem ir kopīgs.

NAV NEKĀDU PIERĀDĪJUMU
Taču nevajadzētu savas stiprās un vājās puses saistīt tikai ar socionisko teoriju. Socioniskās funkcijas ir pārāk vispārinātas un izplūdušas, kuru lokalizāciju psihē nav pierādīta anatomiskos mērīju­mos. Socioniķiem ir tieksme iedomāties, ka viss viņu teorijā ir absolūti pareizs un pilnīgs, kas izskaidro visu cilvēkā notiekošo, bet reāli socionika ir balstīta tikai uz subjektīviem un virspusējiem novērojumiem. Pagaidām psihes funkcijas un modelis ir tikai pašu socioniķu teorētiskās iztēles auglis.
Ar astoņām nekonkrētām psihes funkcijām ir par maz. Cilvēkam būs dažādas un konkrētas dominējošas intelektuālās funkcijas, kuras noteiks viņa spējas un prasmes kādā profesijā, bet kādas socionikā nav aprakstītas. Lai arī socionikas pamatlicēji bijuši matemātiķi, starp psihes funkcijām nevar atrast skaidru pazīmi, kura liecinātu par labām matemātiskām spējām. Skaidrs, ka tā ir kaut kāda loģika. Bet socioniskā loģika ir pārāk vispārināta, kura raksturo tikai kaut kādu subjektīvu un stiepjamu loģiskumu, bet ne konkrētas prasmes risināt kādus matemātiskus uzdevumus.

VĀJIE PUNKTI SARAKSTA LEJASDAĻĀ
Ir iespēja iet vēl tālāk, neapstājoties pie dominējošajiem tipiem. Ja sastādītu kā "varbūtības diapazonu" visus 16 tipus dilstošā secībā, tad ir iespēja akcentēt savas vājākās īpašības. Šā saraksta pašā lejasgalā būs tie tipi, kuru stiprākās īpašības būs mūsu vislielākie vājie punkti. Mēs nevaram šo tipu īpašības izmantot ne kā masku, ne kompensāciju, jo tādas īpašības mums gandrīz vai nav.
Taču nevajadzētu šajos vājajos punktos meklēt tiešas sakarības ar socionikas teoriju un psihes modeli. Funkciju spēks un attīstības līmenis var atšķirties dažādiem viena tipa cilvēkiem. Atšķirīgs tas būs vīriešiem un sievietēm, bērniem, jauniešiem un pusmūža ļaudīm. Psihes funkciju aktivitāte var mainīties līdz ar gadiem un dzīvesveidu. Bērnībā, skolas gados, pusmūžā un vecumā funkciju spēks un iespējas krītas vai pieaug atkarībā no organisma veselīguma un dzīvīguma.
Izvēloties tikai vienu tipu, tas nesniedz pietiekami plašu ainu par mūsu vājajiem punktiem arī tad, ja tips noteikts precīzi. Tas ir tāpat kā zinot čempionāta vai konkursa uzvarētāju, ar to nepietiek, lai zinātu, kas ieņēma pēdējās vietas. Socionikā vājos punktus nosaka pēc teorētiska modeļa, kas dod aptuvenu varbūtību, bet var dot stipri kļūdainu priekšstatu par citu cilvēku spējām.
Socioniķu jājamzirdziņs ir meklēt nevēlamos laikabiedros un sev traucējošos cilvēkos vājos punktus un tad agresīvi blietēt pa tiem, izvēršot agresīvu trollingu. Šim nolūkam tiek izmantota tabula un "nekļūdīgi" noteikts tips, kurā ir atzīmēti tā vājie punkti. Reāli visbiežāk nevēlamās personas tips ir ticis noteikts pilnīgi aplami un uzbrukumi ir bijuši vērsti pret kādām viduvējām psihes funkcijām. Iedalīšana pie konstanti negrozāmiem tipiem sabiedrībā tiražē stereotipus, kuros pavisam atsķirīgiem cilvēkiem tiek piedēvētas tabulās un raksturojumos ierakstītas stiprās un vājās īpašības, kuras bieži vien konkrētajā cilvēkā nemaz neeksistē.

POPULĀRIE UN NEPOPULĀRIE TIPI
Sociotipa noteikšana ir ārkārtīgi slidens pasākums, kam jāpieiet visai uzmanīgi. Liela daļa sev cenšas piemērot nevis īsto, bet gan vēlamo un patīkamāko tipu. Raksturojumā cilvēks meklē iedvesmojošas frāzes, kuras raksturotu tādu tēlu, par kādu viņš klusībā ir sapņojis kļūt. Ir iedvesmojoši sev piedēvēt tādas frāzes: “Raksturīgs gribasspēks, milzīga enerģija un pašcieņa, uzvarošs, pārliecināts skatiens, izteiktas līdera īpašības, draudzīgs un patīkams sarunu biedrs”.
Ja cilvēks par katru cenu vēlas pieturēties pie viena konstanta tipa, tad biežāk tas būs nevis īstais tips, bet iluzors sapņu tēls, par kādu šis cilvēks vēlētos kļūt. Viņš sev piedēvē vēlamās īpašības, kuras pasniedz citiem kā dominējošas un pieprasa uztvert kā negrozāmas un iedzimtas.
Tipošanas māksla kā maksas pakalpojums arī ir kaut kas līdzīgs čigānietes zīlēšanai. Rezultāts tipošanai ir visai šaubīgs, ir iespējamas 8 tipu variācijas. Bet ir svarīgi, lai klients paliktu apmierināts un aizietu pilns ar saulainām cerībām. Tādēļ nekādā gadījumā nedrīkst personu ietipot pie tāda tipa, kas viņam galīgi nepatiktu. Ir svarīgi uztaustīt, kādu tipu tad klients vēlas. Sarunas gaitā var nojaust, kas tipojamais ir šobrīd un kas viņš vēlētos būt – uzņēmējs, aktieris vai kosmonauts. To, kas viņš ir šobrīd, to klientam nevajag. Viņam vajag kaut ko labāku, cerīgāku un daudzsološāku. Tā kā rezultātam ir iespējamas daudzas varācijas, tas dod iespēju manipulēt ar dažādiem variantiem pēc vajadzīgās situācijas.
Tas ir pašapziņas jautājums. Ja vēlamā tipa uzdošana par esošo palīdz gūt panākumus, tas liecina, ka socionika cilvēkam palīdz netiešā veidā. Jauniegūtā pārliecība par savu visvarenību un spēku spēj radīt ievērojamu entuziasma pieplūdumu. Tipu raksturojumos ir ielikts ļoti daudz suģestijas, kas ietekmē prātu un zemapziņu. Uz šī entuziasma viļņa ir iespējams paveikt daudz derīgu darbu.
Patreizējā dzīves situācijā cilvēks varbūt jūtas vājš un neprasmīgs, taču optimistisks tipa raksturojums dod iedvesmu un cerību, ka ir iespējams atrast sevī vēl neapjaustas spējas. Tipa noteikšana dod jaunu spēku. Suģestija cilvēkam ļauj noticēt par viņa īpašo misiju, apslēptajām spējām un talantiem, par neapjaustajām līdera īpašībām un prasmi nopelnīt lielu naudu.
Bez spilgtajiem uzvarētāju tipiem ir vēl daudz citu tipu, kurus nākamais veiksminieks atliek malā. Tie nav tik daudzsološi un pievilcīgi. Uz šo “neveiksminieku” fona viņa izvēlētais tips šķiet īpaši suģestīvs un daudzsološs. Ir neviltots gandarījums, ka savu tipu izdevies atrast starp izredzētajiem veiksminiekiem.
Tā kā nav vēl atrastas pārliecinošas metodes sava tipa precīzai noteikšanai, šī neskaidrība dod iespēju manipulēt ar savu tipu. Cilvēks var izvēlēties tādu tipu, kurš dod vislielāko pašapziņu. Ir iespēja sevi pasniegt sevi no visdaudzsološākās puses, maskējot savus trūkumus.

SIEVIŠĶĪGIE UN VĪRIŠĶĪGIE TIPI
Kāda būtiska pretruna tipoloģijā nāk no paša Junga, kurš šķietami aizmirsa sadalīt tipus sievietēs un vīriešos. Tā vietā Jungs izdalīja emocionālo jūtu tipu pretstatā loģiskajam domātājam, vienlaikus piebilstot, ka emocionālie pārdzīvojumi salīdzinājumā ar domāšanu neapšaubāmi ir vairāk raksturīgi sievietes psiholoģijai, tādēļ paši izteiktākie emocionālie tipi ir atrodami starp sievietēm.
Nereti sieviešu žurnālos ir lasāma atziņa, ka vīrieši ir loģiski prāta cilvēki, bet sievietes emocionālas būtnes. Dalot visus cilvēkus loģiskajos un emocionālajos, mēs ātri nonāktu pie slēdziena, ka visi vīrieši ir loģiskie un visas sievietes ir emocionālie tipi. Vienkāršāk būtu atmest šo dalījumu kā nelietderīgu, kas tāpat raksturo tikai atšķirību starp sievieti un vīrieti.
Emocionālie ētiskie būs sievišķīgi tipi, kurus raksturo tādi vārdi: “Labi izprot sarežģījumu iemeslus attiecībās. Māk izlīdzināt konfliktus, piesaistīt sev cilvēkus. Ar atvērtību un labvēlību izraisa uzticēšanos. Vienmēr meklē savā dzīvē saskaņu un harmoniju, vispirms jau attiecībās. Smalki izjūt apkārtējās pasaules estētiku. Māk piepildīt citu cilvēku dzīvi ar daudzveidīgām, dziļām emocijām.”
Šos divus tipus var atpazīt pēc ārējā izskata. Loģiskie tipi pēc skata ir stūraināki, robustāki, no tēla dveš tehnisks vēsums. Taču jāatzīst, ka būs arī vīrišķīgas sievietes un sievišķīgi vīrieši. Loģiskās sievietes mēdz vilkt bikses, bieži vien tām ir īsi mati, pelēcīgs un nesievišķīgs apģērbs. Šī tipa sievietēm nepatīk akcentēt savu valdzinājumu un seksualitāti.
Emocionālais tips pēc ārējā izskata ir diezgan sievišķīgs. Sievietēm patīk vilkt daudzveidīgus un krāšņus tērpus, tās krāsojas, smaržojas un daudz lieto kosmētiku. Apģērbā dominē kleitas, svārki un blūzītes. Kustības ir plastiskas un elastīgas, balss melodiska, smaids burvīgs, auguma formas vijīgas, sievietēm patīk akcentēt savu seksualitāti un valdzinājumu.
Arī emocionālā tipa vīriešiem mēdz būt plaša garderobe, vijīgas kustības un labas manieres. Tiem ir skaista balss, gaumīga frizūra, burvīgs smaids un noapaļotas sejas līnijas. To vidū būs šarmanti siržu lauzēji un sieviešu apjūsmoti skatuves mākslinieki.
Loģisko tipu aprakstos ir doti tikai askētisku vīrišķīgu īpašību raksturojumi, tajos trūkst sievišķīgās daļas. Pēc tipa raksturojuma iznāk, ka šīs sievietes ir tikai kokainas matemātiķes, darbaholiķes vai dabas iežu pētnieces. Tādēļ, meklējot savu tipu, liela daļa sievietes tiecas sevi ieskaitīt pie sievišķīgajiem tipiem, kuru raksturojumā ir ietverts tipiskas vidusmēra sievietes raksturojums.
Savukārt emocionālo tipu raksturojumus vīrietim attiecināt uz sevi ir sarežģītāk. Ja viņš ir mākslinieks, aktieris vai estrādes dziedātājs, šādas īpašības spēj dāvāt pretī tautas mīlestību, bet ikdienā ieskaitīšana pie šiem tipiem var būt pamats diskriminācijai. Ja vīrietis tiek ieskaitīts pie emocionālā “bābu tipa”, viņš tiek saukts par vāju, nevīrišķīgu un praktiskai dzīvei nederīgu, kuru var glābt tikai vīrišķīga sieviete.
Rezultātā liela daļa vīriešu par katru cenu gribēs, lai tos ieskaita pie loģiskajiem tipiem, līdz ar to radot sev askētiska, cieta un skarba darba cilvēka tēlu. Loģika ir jutekliski un seksuāli auksta. Vērtējot reāli, loģiskie tipi spēj raksturot tikai cilvēku darbā un domāšanā, bet emocionālie tipi raksturo vīrieti tikai kā dzīves baudītāju vai skatuves mākslinieku.
Lai atrisinātu šo pretrunu, tam var līdzēt dažādu tipu saplūsmes. Ir cilvēki ar galēji izteiktu domāšanu un vēsu emocionalitāti, bet ikdienā parasti jāsastopas ar cilvēkiem, kuriem piemīt vienlaicīgi gan analītiska domāšana, gan bagāta jūtu pasaule. Cilvēks nemēdz būt ne absolūti loģisks, ne pilnīgi emocionāls. Tās ir divas sfēras, kuras katra atrod savu vietu. Domātāja tipa sieviete būs loģiski domājoša darbā, mājas darbos, kādos vaļaspriekos, bet atpūtā, mīlestībā, ar bērniem un tuviem cilvēkiem viņai ir lielāka iespēja izpaust savu emocionalitāti.
Pēc ortodoksālās socionikas teorijas, kura stingri ieturas pie viena negrozāma tipa, psihes modeļa un saderības tabulas, ir tāds princips, ja cilvēkam loģika ir stiprā puse, tad emocionālajā ziņā viņam jābūt bezjūtīgam, skarbam un kokainam. Loģika tiešām ir emocionāli auksta, cilvēks nevar būt vienlaicīgi loģisks un emocionāls. Kad emocijas ņem virsroku, vairs loģika nestrādā. Bet tās var darboties arī rindas kārtībā. Emocionalitāte nebūt nav pretstats loģiskajai domāšanai kopējā cilvēka personībā. Darbā cilvēks var būt loģisks un emocionāli auksts, bet atpūtā viņš varbūt ļaujas emocijām, atliekot malā loģisko domāšanu.

DARBA UN ATPŪTAS TIPS
Lasot socionisko tipu raksturojumus, var ievērot, ka viena daļa tipu ir raksturoti kā pragmatiski cilvēki darbā, bet daļa tipu tikai kā vieglprātīgi dzīves baudītāji. No vienas puses ir stingrs administrators, tehnologs un inspektors, kuri tikai nepagurdami strādā, bet nekad neatpūšas. Bet no otras puses ir liriķis, mīlētājs, daiļrunātājs, aktieris un donžuāns, kuri tikai bauda dzīvi, bet diez vai ir kārtīgi darba darītāji. Tas ir vienpusīgs priekšstats, jo kāda no šo tipāžu dzīves jomām netiek atainota.
Ja socioniku izmanto izklaidei, tad lielākoties ir tieksme atrast sevi pie jauka un smaidīga veiksminieka tipa un meklēt sev elegantu un labi ģērbtu otru pusīti. Var izvērst plašas diskusijas par dažādu tipu gaumi, stilu, modi, ģērbšanās kultūru, šarmu, smaržu, frizūru, valdzinājumu un seksualitāti. Šī pieeja varētu nest augļus tikai tad, ja tajā visā netiktu jaukts iekšā pragmatisks darba cilvēks, kurš domā analītiski vai ir ģērbies formas tērpā.
Kombinējot vairākus raksturojumus, vienu no tiem var izdalīt kā “darba tipu”. Paralēli tam var izdalīt “atpūtas tipu”, kurš var būt diametrāli pretējs. Ja tipoloģiju izmanto profesijas izvēlei, ir svarīgi akcentēt uzmanību uz šo darba tipu. Tas vairāk akcentē cilvēka prātu un loģiskās spējas, gribasspēku un mērķtiecību. Darba tips ir diezgan askētisks. Tas spēj izturēt vienmuļu monotonitāti. Komunikācija pamatā ir tikai par šauriem profesionāliem jautājumiem.
Atpūtā cilvēks paliek vieglprātīgāks un gaisīgāks, viņš ļaujas kārdinājumiem un vājībām, erotiskiem impulsiem un jutekliskām sajūtām. Ja kāds no partneriem randiņā komunicējas darba tipa ietvaros, tas liecina, ka viņš “vēl ir darbā”. Cilvēks vēl nav paguvis pārslēgties uz pilnvērtīgu atpūtu, viņš nespēj atslābināties un atbrīvoties. Randiņa laikā viņam pārāk daudz strādā prāts, bet pārāk maz iztēle un sajūtu impulsi.
Ir daudz cilvēku, kuriem darbs ar atpūtu mijas nepārtraukti. Pēc katras izpildītas darba operācijas seko īsa atpūtas pauze. Ja darbs ir garlaicīgs, atpūtas paužu biežums pieaug. Smaidīgums, pļāpīgums un tērzēšana internetā arī vairāk izpaužas atpūtas pauzēs.
Ir kāda konstanta psihes daļa, kura ir klāt gan darbā un atpūtā, gan domāšanā un fantāzijās. Un ir kādas psihes daļas, kuras periodiski mijas savā starpā. Abas tās viena otru izslēdz. Kad darba posms pabeigts, pārņem atslābums. Šajā brīdī ir iespēja aizķert vēlmes ar kādu kārdinājumu.
Lai tipu noteiktu precīzāk, būtu labi izstrādāt atsevišķu darba un atpūtas tipu klasifikāciju. Tāpat būtu labāk, ja atsevišķi raksturojumi būtu sievietēm un vīriešiem. Pagaidām tādu atsevišķu raksturojumu nav, tādēļ nākas izmantot vienu aprakstu dažādu personības stāvokļu raksturošanai. Pēc izjūtas var nojaust, kuri teikumi vairāk raksturīgi sievietēm, kuri vīriešiem, kuri cilvēkam darbā vai atpūtā.
Ar socionisko tipu dalījumu nepietiek, lai izdalītu pilnvērtīgu un profesionālu darba tipu. Dalījums ir vispārināts un vairāk raksturo dažādus cilvēkus brīvajā laikā. Darba tipam būtu jāizdala vēl papildus intelektuālas funkcijas. Tās ir spējas kādā konkrētā šaurā nozarē, prasme pildīt sarežģītas un atbildīgas darba operācijas.