Karls Gustavs Jungs dzimis Šveicē 1875. gada 26. jūlijā Kesvilā pie
Bodenes zera. Junga senči pa tēva līniju ir dzīvojuši Vācijā: vecvectēvs Ignacs Jungs pārcēlies no Maincas uz Manheimu un Napoleona karu laikā vadījis
lazareti, bet viņa brālis Zigismunds (1745—1824) bijis Bavārijas kanclers.
Vectēvs Karls Gustavs Jungs strādājis par ārstu. Junga tēvs ir guvis teoloģisku izglītību un doktora grādu filoloģijā, bet māte
nākusi no visai turīgas birģeru ģimenes, kuras dzimtas pārstāvji vairākās paaudzēs
bijuši mācītāji. Tam, ka Junga ģimenes tradīcijās reliģija un medicīna ir
gājusi rokrokā, acīmredzot ir bijusi liela nozīme arī Karla Gustava Junga
dzīve.
Zēna gados Jungs ir visai noslēgts sevī un
īpaši nemeklē kāda draudzību. Ar grūtībām viņš pielāgojas apkārtējai pasaulei
un labprāt gremdējas savos sapņos un pārdomās, tādējādi uzskatāmi pauzdams
paša vēlāk aprakstīto intravertās ievirzes tipu. Divpadsmit gadu vecumā Jungs
cieš no neirozes, kas viņam liedz apmeklēt skolu. Taču, nejauši noklausoties
sarunu, kurā tiek spriests par viņa bīstamo stāvokli, viņš apzinās draudošās
briesmas un uzsāk cīņu ar savu slimību - slieksmi krist bezsamaņā. Tādējādi
viņš sev nosaka disciplīnu, kuru ievēro visu mūžu.
Jaunībā izveidojas arī Junga negatīvā attieksme pret reliģiju,
pareizāk sakot, pret sava laika reliģiskajiem priekšstatiem un bezjēdzīgajām nedzīvajām
ceremonijām, kurās tiek attaisnotas sadzīviskās vajadzības, bet Kristus
pārvērsts par moralizētāju un politisku aģitatoru. Teoloģiskie darbi un
reliģiskie sacerējumi Jungām šķiet muļķības kalngals. Pēc viņa uzskata dievišķā pieredzējums rodams vienīgi vīzijās un sapņos.
Junga sapņos sastopams vēl viens motīvs: dubultības
vai divvienības motīvs, kuru var traktēt kā iekšējā un ārējā cilvēka problēmu.
Ikdienā biklais zēns sapņos skata savu otro «es», kas nav līdzīgs personai
dienā un aicina pilnīgi identificēties ar sevi. Taču Jungs novēršas no šiem
sapņojumiem un pievēršas ārpasaulei — to prasa mācības, darbs un garīgā pieredze, kas gūta, lasot Nīčes «Tā runāja Zaratustra», kurā arī aprakstīta šī
dubultošanās, kā turpmāk uzskata Jungs, arī paša Nīčes dubultošanās.
Šis motīvs atbalsojas Junga vēlāk
izstrādātajā psihoterapijā, kurā viņš tiecas
savienot «iekšējo» un «ārējo» cilvēku, liekot uzsvaru uz iekšējo dzīvi. Šajā gaisotnē aizsākas Junga uzskatu veidošanās,
aizraušanās ar modernām teorijām, aizmirstu tekstu atklāšana un iedziļināšanās
nopietnās studijās par cilvēka būtību un sūtību.
Junga jaunības sapnis ir kļūt par arheologu, taču Bāzeles universitātē
tolaik to nemāca, bet doties uz citu universitāti nav iespējams trūcīgo
apstākļu dēļ. Jurisprudence un teoloģija neatbilst Junga dabai un tālaika
interesēm, no teoloģijas studijām dēlu atrunā pat tēvs. Tāpēc viņš pievēršas
medicīnai, taču gandrīz līdz pat studiju beigām nespēj izvēlēties savu specializāciju.
Nejauši Junga rokās neilgi pirms valsts eksāmeniem nokļūst vācu
psihiatra Riharda fon Krafta-Ebinga grāmata par psihiatriju, un tas arī nosaka
viņa turpmāko ceļu. Tolaik psihiatrija tiek uzskatīta par vienu no
nepopulārākajām disciplīnām, kas nesola panākumus nedz individuālajā dzīvē,
nedz zinātnes laukā. Taču Junga izpratnē tā ir nozare, kas ļauj izzināt dabiskā
un kulturālā, naturālā un vēsturiskā, materiālā un garīga mijiedarbību. Pēc
universitātes beigšanas Jungs dodas nevis uz paredzēto Minhenes klīniku, kas
ieguvusi lielu prestižu, bet uz Cīrihi un sāk strādāt Burghelcli dziedinātavā,
kuru vada viens no ta laika ievērojamākajiem psihiatriem Eižens Bleilers
(1857—1939).
Bāzele un Cīrihe Junga izpratnē ir Eiropas
gara dzīves divi poli. Bāzele
glabā sevī Eiropas gara dzīves atmiņu, universitātē ir dzīva piemiņa par
Roterdamas Erasmu un Fridrihu Nīči, kuri šeit mācījuši. Jungu vēl ietekmē arī
viņa vectēvs, kurš šeit bijis profesors (1822—1864) un kura portrets iemūžināts
universitātes aulā.
Jungs pats reiz izteicies, ka spēcīgi
izjūtot savu saistību ar jautājumiem, kurus uzdevuši priekšteči, bet uz kuriem
nav snieguši apmierinošas atbildes. Šī saistība rosina interesi par pagātni.
Bāzelē kultūrvēsturiskā un filozofiskā izglītība ir elementārs un pašsaprotams
jebkura izglītota cilvēka (arī ārsta) kultūras aspekts, kuru neviens negrasās
pat apšaubīt un kas sekmē Junga kultūrvēsturiskās un filozofiskās studijas.
Turpretī Cīrihē interese par filozofiju šķiet
kaut kas nepraktisks un nevajadzīgs. Nodarbošanās ar kultūrvēsturiskajām
studijām tiek attaisnota tikai tad, ja gūtās zināšanas iespējams izmantot lietderīgi.
Tādējādi arī Jungā apvienojas pagātnes garīguma tradīcijas un mūsdienas,
alķīmija un dabaszinātnes, gnosticisms un psiholoģija. Taču vienlaikus Bāzele
un Cīrihe simbolizē gara dzīves sašķeltību: Bāzele sakņojas pagātnē, bet
Cīrihe ietiecas nākotnē. Modernā civilizācija cenšas aizmirst savu sākotni, kas
sastingusi nedzīvās formās, bet pagājušais, slīgstot dogmatismā un
tradicionālismā, izvairās no dzīvei nozīmīgu problēmu risināšanas.
Studiju gados Jungs aizraujas arī ar tolaik populāro okultismu, piedalās spiritisma
seansos un iepazīstas ar astroloģisko un parapsiholoģisko literatūru. Okultie
pārdabiskie, ar viņpasauli saistītie fenomeni Junga izpratnē ir nevis māņi vai
tumsonības izpausmes, bet zinātniskas izpētes cienīgas parādības. 1902. gadā
tiek publicēta Junga doktora disertācija «Par tā saucamo okulto fenomenu
psiholoģiju un patoloģiju», kurā saskatāmas turpmākās mācības iezīmes.
Šajā darbā Jungs apraksta eksperimentus ar savu māsīcu, kurai bijušas izteiktas gaišreģa
spējas. Šādas spējas piemita arī Jungam un viņa senčiem pa mātes līniju.
Transa stāvoklī viņa, neizglītota un nemākslota jaunava, spējusi pāriet no
Šveices vāciešu izrunas uz literāro vācu valodu, izklāstīt gnostiķu kosmoloģiju. Tādējādi pie atziņas par bezapziņas veidojumiem Jungs nonāk pirms iepazīšanās ar Freida darbiem, turklāt ideja par neapzināto
dzīves «nakts» pusi ir 19. gadsimta raksturīga iezīme, nevis gadsimtu mijas
atklājums, kas veikts Freida vadībā.
Divdesmit astoņu gadu vecumā Jungs apprecas ar Emmu Raušenbahu (1882—1955) un 1906. gadā pārceļas uz namu
Kīsnahtē pie Cīrihes, kur arī nodzīvo visu mūžu. Ārēji Junga dzīve it kā
norisinās ļoti mierīgi: bērnu dzimšana (Agate, Grēta, Francs, Marianne un Helene), psihiski
slimo ārstēšanas rutīna, darbs pie grāmatas «Par Dementia praecox psiholoģiju» (1907).
Jungs izstrādā
asociatīvu testu, kas ļauj eksperimentāli fiksēt bezapziņas struktūras.
Iesākumā šis tests ir vārdu saraksts, uz kuru jāsniedz momentāna atbilde —
pirmais prātā ienākušais vārds, lai fiksētu reakcijas ātrumu. Pakāpeniski tests
tiek pilnveidots, tiek mērīts ne tikai reakcijas ātrums, bet fiksētas arī dažādās
fizioloģiskās reakcijas.
Šai eksperimentā tiek gūta atziņa, ka pastāv
vārdi, uz kuriem cilvēkam grūti rast tūlītēju atbildes vārdu vai arī viņš
atbild veseliem teikumiem, kā arī vārdi, kas izraisa stomīšanos un aiztures. Tādējādi Jungs secina, ka
šie traucējumi vai deformācijas ir saistīti ar īpašiem kompleksiem, autonomiem psihiskiem veidojumiem, kas rodas ārpus apziņas.
Veseliem cilvēkiem šī disociācija nav tik izteikta kā šizofrēniķiem, kurus
raksturo psihes šķelšanās un sabrukšana vairāk vai mazāk patstāvīgu kompleksu
virknē.
Ar šiem eksperimentiem Jungs gūst slavu un atzinību akadēmiskajās aprindās, bet tajos gūtās atziņas
vēlāk tiek izmantotas dažādos projektīvos testos (arī melu detektorā). No klīnisko gadījumu
interpretācijas un eksperimentēšanas Jungs pamazām
pāriet uz cilvēces vēstures faktu — mītu, reliģisko, alķīmisko un poētisko
tekstu izpēti.
Šajā ceļā Jungs sastopas ar
Zigmundu Freidu (1856—1939), kas strādā līdzīgā virzienā. Viņu tikšanās ir
zināmā mērā nenovēršama, taču nenovēršama ir arī šķiršanās, kas rada ne visai
patīkamas atmiņas un aizvainotību, ko nespēj mazināt laika distance. Junga
pretrunīgo attieksmi pret psihoanalīzi iezīmē jau viņa ieviestais nosaukums
«analītiskā psiholoģija» — sava veida apvērsts «psihoanalīzes» variants. Savu
eksperimentu interpretācijā Jungs izmanto
Freida teoriju un viens no pirmajiem (jau 1901.g.) referē par to Burghelcli
dziedinātavā. Uzmanīgi sekodams Freida teorētiskajiem uzskatiem, bezapziņas (zemapziņas) interpretācijā Jungs tomēr iet
savu, relatīvi neatkarīgu ceļu, kur noteicoša nozīme ir E. Bleileram un Pjēram
Zanē (1859—1947), pie kura kādu laiku viņš arī mācās.
Bleilers ir ieviesis patlaban populāro
nosaukumu «dzīļu psiholoģija», kā arī rakstījis par personības dubultošanos,
apzīmējot to ar jēdzienu «šizofrēnija» (aizstājot E. Krepelīna terminu dementia praecox), rakstījis par «autisko domāšanu» u. tml. No
Zanē Jungs ir iemantojis enerģētiski dinamisko
psihes koncepciju, kas raksturīga mūsdienu psihiatrijai un psiholoģijai (Zanē
formulēja, ka līdz ar psihiskās enerģijas samazināšanos pazeminās arī
mentālais līmenis). Tomēr tikšanās ar Freidu iezīmē Junga zinātniskās jaunrades
pirmā posma apogeju un nepieciešamību izstrādāt savu mācību.
Pēc tam kad Jungs nosūta Freidam savu darbu «Diagnostiskās asociācijstudijas» (1906),
sākas vēstuļu apmaiņa. Tai seko personiska tikšanās, kura pāraug ciešā
sadarbībā. Jungs nodibina psihoanalīzes biedrību Cīrihē, kļūst par
Starptautiskās psihoanalītiķu savienības pirmo prezidentu, kaislīgu
psihoanalīzes aizstāvi un psihoanalītiskās kustības organizētāju. Taču Freida
ietekme lielākoties attiecas uz psihoterapeitisko ārstēšanu, kuru Jungs principā attīsta psihoanalīzes iezīmētajā jomā, bet cilvēka
filozofiskajā redzējumā Junga un Freida uzskati atšķiras. Šī atšķirība ir
saistīta ar Junga «metafiziskajām», «okultajām» pārdomām un Freida «seksuālo
teoriju».
Jungs norāda, ka ārsta praksē ne jau visas
psihiskās komplikācijas var izskaidrot ar seksuālajiem sarežģījumiem, kaut arī
seksualitātes nozīmi viņš nenoliedz. Freids paplašina seksualitātes jēdzienu
tiktāl, ka zūd tā konkrētība. Freida ietekmē Jungs traktē libido kā apzīmējumu
psihiskai enerģijai, kas var transformēties visdažādākajās izpausmju formās.
Jungs daudz smalkāk atklāj seksuālo un incestuālo motīvu simboliskās nozīmes,
nesaistot tos tikai ar agrīniem bērnības pārdzīvojumiem. Viņš atklāti pievēršas
«okulto» fenomenu izpētei, turpretim Freids savu interesi par «mistisko» cenšas
neatklāt vai ari traktē visnotaļ dabaszinātniskā garā.
Līdz ar to parādās arī dažādi akcenti bezapziņas jeb zemapziņas interpretācijā: Freidam pirmajā vietā ir apziņas un seksuāli ietonētās bezapziņas konflikts, bet Jungam apziņa un bezapziņa ir savstarpēji papildinošas instances, kas ļauj īstenot sākotnējo vienotību.
Freida personā Jungs sastop vecāku un pieredzējušu zinātnieku, kuru pieņem par savu garīgo tēvu, un arī Freids saskata Jungā savu garīgo dēlu vai «troņmantnieku» (kā pats izsakās) un psihoanalītiskās kustības vadoni. Šajā simboliskajā «tēva un dēla» attieksmē acīmredzot arī slēpjas Freida un Junga attiecību produktivitāte un neiespējamība. Kamēr Jungs pieņem dēla lomu, tikmēr attiecības ir normālas, bet, tiklīdz viņš izrāda patstāvību un sāk attīstīt savas idejas, Freids jūtas apdraudēts tēva (un līdz ar to arī psihoanalīzes radītāja) lomā.
Līdz ar to parādās arī dažādi akcenti bezapziņas jeb zemapziņas interpretācijā: Freidam pirmajā vietā ir apziņas un seksuāli ietonētās bezapziņas konflikts, bet Jungam apziņa un bezapziņa ir savstarpēji papildinošas instances, kas ļauj īstenot sākotnējo vienotību.
Freida personā Jungs sastop vecāku un pieredzējušu zinātnieku, kuru pieņem par savu garīgo tēvu, un arī Freids saskata Jungā savu garīgo dēlu vai «troņmantnieku» (kā pats izsakās) un psihoanalītiskās kustības vadoni. Šajā simboliskajā «tēva un dēla» attieksmē acīmredzot arī slēpjas Freida un Junga attiecību produktivitāte un neiespējamība. Kamēr Jungs pieņem dēla lomu, tikmēr attiecības ir normālas, bet, tiklīdz viņš izrāda patstāvību un sāk attīstīt savas idejas, Freids jūtas apdraudēts tēva (un līdz ar to arī psihoanalīzes radītāja) lomā.
Šā gadsimta pirmajos desmit gados Freids ir ārkārtīgi norūpējies par
to, lai psihoanalīze netiktu uzskatīta par ebreju «padarīšanu», ebrejisku
zinātni. Freida izpratnē Jungs ir piemērota persona, lai novērstu šo sadzīviskā
antisemītisma ekstrapolāciju, jo viņš nav ebrejs, toties ir atzīts zinātnieks
akadēmiskajās aprindās.
Prterunīgi notikumi ir saistāmi ar Junga pacienti Sabīnu Spīlreinu (1885—1941),
kas cenšas samierināt Freidu un Jungu, norādot, ka viņu teorētiskās atšķirības
nemaz nav tik lielas. Starp Jungu un Špīlreinu acīmredzot ir pastāvējušas
intīmas attiecības. Spīlfeina ir tulkojusi Junga darbus krieviski un
izvirzījusi dažas hipotēzes, kuras vēlāk izvērstas psihoanalīzē. Šajā konteksta iekļaujas arī Junga indiskrētie
apgalvojumi, ka Freidam bijuši intīmi sakari ar sievasmāsu Minnu Bernaisu. Dzīļu
psiholoģijas abu ciltstēvu personiskās dzīves intīmas norises diezin vai ir
vairs rekonstruējamas, lai gan attiecību saraušanas pamata ir ne tikai
personiskās rakstura iezīmes un īpašības, bet ari dažādie teorētiskie uzskati.
1912. gadā Jungs publicē darbu «Libido
metamorfozes un simboli», kas tiek izmantots kā formāls attiecību
pārtraukšanas iemesls. Šādu iespēju sniedz nevis tas, ka Jungs deseksualizē
libido, bet gan no Freida atšķirīgas incesta un bezapziņas interpretācijas
piedāvājums. Incesta problemātikā Jungu vairāk interesē tā simboliskā nozīme,
cilvēka paštapšanas un atdzimšanas alku izpausme. Apziņa, pēc Junga ieskata,
izaug no bezapziņas, nemitīgi dzimst šajā mātišķajā klēpī, tāpēc bezapziņa ir
sava veida dvēseles māte, bet incests simbolizē dažādo psihisko veidojumu
apvienošanās tendenci. Sapņos un mītos sastopamais laulību vai incesta motīvs
simbolizē apziņas iegremdēšanos bezapziņa, un tas var
beigties arī traģiski. Jaunībā tādējādi izpaužas vēlme patverties mātišķajā
pasaulē un izvairīties no ārpasaules, bet brieduma gados — alkas rast mūžīgo
patiesību, kas var izrādīties regresīva. Šāda interpretācija nesaskan ar
tolaik objektīvistisko Freida skaidrojumu, kas, tiesa, tā arī nekad nav ticis
pilnīgi izvērsts.
Atšķirība ir vērojama arī bezapziņas
koncepcijā, lai gan vēlāk Freids uzsver dažas bezapziņas iezīmes, kas ir ļoti
tuvas Junga mācībai. Jungs izšķir kolektīvo un individuālo bezapziņu, kuru
Freids identificējis ar bezapziņu kopumā un kurā pirmām kārtām atrodas
izstumtais un aizmirstais. Tāpēc, kā domā Jungs, Freids gandrīz vai visu
uzmanību pievērš agrīniem bērnības pārdzīvojumiem, taču dzīļu psiholoģijai ir
jāielūkojas visas cilvēku dzimtas bērnībā, atsedzot tās struktūras, kas piemīt
visiem cilvēkiem, ko tie pārmanto no paaudzes uz paaudzi un kas nosaka arī
individuālās psihes veidolu. Kolektīvajā bezapziņa pastāv visiem raksturīgie
instinkti, ievirzes un tipiskas reakcijas, universālas «programmētājiekārtas»,
kas ģenerē aprioras priekšstatu, pārdzīvojumu un izturēšanās formas. Jungām
uzturot draudzīgas attiecības ar Freidu, viņa idejas ir tikai intuīciju
līmenī, un Freids pat necenšas tajās iedziļināties un 1914. gada darbā «Par
psihoanalītiskās kustības vēsturi» izslēdz Jungu no psihoanalītiķu apvienības.
Pēc attiecību
saraušanas ar Freidu Junga dzīvē iestājas drūms periods, jo apsīkst zinātniskā jaunrade
un pārtrūkst koleģiālās attiecības ar daudziem psihoanalītiķiem. Jungs jūtas
vientuļš un izolēts, noslēdzas sevī un dažbrīd ir nobažījies par savu psihisko
veselību. Šajā laikā sākas ilgstoša psihiskā krīze, un Jungs, pēc paša
atziņām, ir tuvu neprātam, jo viņa apziņu pārņem murgaini tēli un vīzijas.
Viena no tēlu virknēm pārstāj rādīties 1914. gada augustā, kad murgi kļūst par acīm redzamu īstenību.
Šajās vīzijās viņš saskata kolektīvās bezapziņas pastāvēšanas apstiprinājumu — viņa psihē parādījušies eiropiešu kopējās bezapziņas dzīlēs snaudošie spēki. Kad tie projicējas uz āru un materializējas, nedaudz rimst arī Junga iekšējais konflikts. Taču ar to viņa iegremdēšanās bezapziņas dzelmīgajās vērpetēs neapstājas, viņš turpina uzsākto ceļojumu un fiksē to līdz šim nepublicētā apjomīgā darbā «Sarkanā grāmata». Dažas nojausmas par šo ceļojumu var rast mitoloģizētajā autobiogrāfija «Atmiņas, sapņi, pārdomas»: šīs iegremdēšanās rezultātā Jungs izstrādā turpmākās teorijas pamatus un rada aktīvās imaginācijas — psihes izpētes un terapijas metodi. Pēc četriem pašiedziļināšanās gadiem dzelmīgie izvirdumi un ieslīgšana izbijušajā kļūst retāki, un 1916. gadā Jungs cenšas izteikt pārdzīvoto gnostiskas iedabas poēmā «Septem Sermones Ad Mortios». Tajā ir apkopotas viņa vīzijas, pieredzējumi pašiedziļināšanās fāzēs un turpmākā darba noģieda. Sākotnēji šī poēma publicēta tikai privātai lietošanai, lai gan jau tad Jungs ar to vēlas sākt savu īsteno darbu atskaiti. Vēlāk tā iekļauta autobiogrāfijā, kurā publicētas arī «Vēlīnās pārdomas», ar kurām pats Jungs iesaka sākt iepazīšanos ar viņa darbiem.
Šajās vīzijās viņš saskata kolektīvās bezapziņas pastāvēšanas apstiprinājumu — viņa psihē parādījušies eiropiešu kopējās bezapziņas dzīlēs snaudošie spēki. Kad tie projicējas uz āru un materializējas, nedaudz rimst arī Junga iekšējais konflikts. Taču ar to viņa iegremdēšanās bezapziņas dzelmīgajās vērpetēs neapstājas, viņš turpina uzsākto ceļojumu un fiksē to līdz šim nepublicētā apjomīgā darbā «Sarkanā grāmata». Dažas nojausmas par šo ceļojumu var rast mitoloģizētajā autobiogrāfija «Atmiņas, sapņi, pārdomas»: šīs iegremdēšanās rezultātā Jungs izstrādā turpmākās teorijas pamatus un rada aktīvās imaginācijas — psihes izpētes un terapijas metodi. Pēc četriem pašiedziļināšanās gadiem dzelmīgie izvirdumi un ieslīgšana izbijušajā kļūst retāki, un 1916. gadā Jungs cenšas izteikt pārdzīvoto gnostiskas iedabas poēmā «Septem Sermones Ad Mortios». Tajā ir apkopotas viņa vīzijas, pieredzējumi pašiedziļināšanās fāzēs un turpmākā darba noģieda. Sākotnēji šī poēma publicēta tikai privātai lietošanai, lai gan jau tad Jungs ar to vēlas sākt savu īsteno darbu atskaiti. Vēlāk tā iekļauta autobiogrāfijā, kurā publicētas arī «Vēlīnās pārdomas», ar kurām pats Jungs iesaka sākt iepazīšanos ar viņa darbiem.
1918. gadā Jungs beidz eksperimentus ar sevi un jūt nepieciešamību un
spēkus analizēt pārdzīvoto zinātniski. Šā perioda pirmā lielākā publikācija,
kas vairākkārt pārskatīta un papildināta, ir 1921. gadā publicētais darbs
«Psiholoģiskie tipi». Šajā traktātā Jungs izvērš mūsdienās plaši pazīstamo domu
par diviem ievirzes tipiem — intraverto un ekstraverto tipu — un apraksta
četras psihes funkcijas: domāšanu, jūtas, sajūtas un intuīciju. Šā darba ietvaros Jungs pamato savas un Freida uzskatu atšķirības, norādot, ka psihoanalīzes
pamatlicējs pārstāv ekstraverto tipu un tāpēc pasauli redz citādi nekā viņš.
Divdesmitajos gados pieaug Junga popularitāte, pie viņa dodas mācīties
cilvēki no visām pasaules malām. Viņš kļūst par psiholoģijas profesoru Šveices
Federālajā tehniskajā augstskolā (vēlāk arī Bāzeles universitātē), ceļo (uz
ASV, Āfriku, Indiju), uzstājas ar lekcijām, saņem goda nosaukumus dažādās
pasaulslavenās universitātēs: Hārvardas universitātē (1936), Jēlas universitātē
(1937), Oksfordas universitātē (1938). Divdesmitajos un trīsdesmitajos gados ir
publicēti arī Junga galvenie psiholoģiskie darbi, taču šajā laika posmā
norisinās arī daži notikumi, kas liek runāt par viņa noslieci uz
nacionālsociālismu. Parasti Jungam kolaboracionismu (dzimtenes nodevību,
sadarbošanos ar okupantiem) piedēvē, atsaucoties uz viņa stāšanos Vispārējās
ārstniecības sabiedrības prezidenta amatā pēc E. Krečmera, kas bija atkāpies,
protestējot pret ebreju izslēgšanu, un nacisma ideoloģijas garā izdotā žurnāla
«Zentralblatt für Psychotherapie» nominālo
pārstāvēšanu. To cenšas pierādīt arī ar Junga publiskajiem izteikumiem —
atziņām etnopsiholoģijā (ebreju un āriešu psiholoģisko atšķirību uzsvēršana) un
sociālpolitiskā vērtējuma rezignējošo toni. Pat Junga skolnieki atzīst, ka viņš
izrādījis pārlieku lielu vieglprātību un ļāvis manipulēt ar savu vārdu.
Jungs nekad nav bijis apzināts nacionālsociālists un antisemīts. 1936. gada rakstā Jungs analizē Vācijas garīgo dzīvi un uzrāda masu psihozes simptomus, bet divus gadus vēlāk intervijā «Diktatoru diagnosticēšana» viņa pozīcijas iezīmējas vēl skaidrāk. 1938. gadā, lasot Vācijā lekcijas, Jungs noraida atbildības pārnešanu uz valsti un vadoni, jo tādējādi tiek sagrauta cilvēka personība. Turklāt nacionālsociālisti iznīcina Junga darbus. Pie viņa strādā daudzi no Vācijas emigrējušie ebreju izcelsmes psihoanalītiķi, kuru liecības neapstiprina izdaudzināto Junga sadarbību ar fašismu. Taču šāda fakta iespējamība acīmredzot slēpjas paša Junga mācībā, kurā saglabājas zināmas naturālisma un vitālisma iezīmes, varas un politikas psiholoģiskā aspekta uzsvēršana, — mācībā kuru Jungs veido kā sevis pašattīstīšanas mākslu un zinātni, bet kuru acīmredzot nav pilnīgi iestrādājis pats sevī.
Jungs nekad nav bijis apzināts nacionālsociālists un antisemīts. 1936. gada rakstā Jungs analizē Vācijas garīgo dzīvi un uzrāda masu psihozes simptomus, bet divus gadus vēlāk intervijā «Diktatoru diagnosticēšana» viņa pozīcijas iezīmējas vēl skaidrāk. 1938. gadā, lasot Vācijā lekcijas, Jungs noraida atbildības pārnešanu uz valsti un vadoni, jo tādējādi tiek sagrauta cilvēka personība. Turklāt nacionālsociālisti iznīcina Junga darbus. Pie viņa strādā daudzi no Vācijas emigrējušie ebreju izcelsmes psihoanalītiķi, kuru liecības neapstiprina izdaudzināto Junga sadarbību ar fašismu. Taču šāda fakta iespējamība acīmredzot slēpjas paša Junga mācībā, kurā saglabājas zināmas naturālisma un vitālisma iezīmes, varas un politikas psiholoģiskā aspekta uzsvēršana, — mācībā kuru Jungs veido kā sevis pašattīstīšanas mākslu un zinātni, bet kuru acīmredzot nav pilnīgi iestrādājis pats sevī.
Junga darbu tekstuālā pasaule ir ārkārtīgi nesistemātiska (tas nenozīmē, ka tajos nav
iekšējā sistēmiskuma). Tas izpaužas pat stilistikā: nav gandrīz neviena darba,
kur viņš būtu sistemātiski izklāstījis savu teorētisko koncepciju. Savus
darbus un izteikumus Jungs nemitīgi ir papildinājis un mainījis, tādējādi
atstājot daudznozīmīgas interpretācijas iespējas. Junga darbi ir tiešām fundamentāli
pētījumi, bet lielākoties tie ir zinātnisku eseju virknējumi, un koncentrēts
mācības izklāsts atstāts skolnieku ziņā. Junga pieticība un atteikšanās no savu uzskatu
sistēmas izvēršanas sabalsojas ar romantismu, kas noniecina apziņu un visu
racionālo. Turklāt
Junga teksti ir uz to pat virzīti — tajos ir nevis viennozīmīgi izkārtoti
analīzes izklāsti, bet gan aicinājums uz sarunu, pārdomām. Arī Jungs pats
atzīst, ka viņa tekstu izpratne ir atkarīga no lasītāja ievirzes. Viņš ne tik
daudz pierāda, cik cenšas iesaistīt radošā apjēgsmē. Junga teksti suģestē un
apelē pie katra bezapziņas. Turklāt Jungs ir nevis sistēmu veidotājs, bet gan
radošs meklētājs ceļā, kuru nav iespējams apiet.
Junga
koncepcijā centrālo vietu ieņem bezapziņa. Jungs uzsver, ka «bezapziņa»
ir nevis metafizisks vai filozofisks, bet gan psiholoģisks jēdziens, kas
aptver tos psihiskos procesus un veidojumus, kuri nav apzināti un neietilpst
apziņā. Dažkārt Jungs atzīst, ka bezapziņā ietilpst gan izstumtais, neapzinātais un aizmirstais. Jungs izšķir individuālo, personisko bezapziņu un kolektīvo bezapziņu, kura ietekmē vēsturiskus notikumus. Principā jēdziens «bezapziņa» ir tehnisks konstruējums. Šis jēdziens norāda uz
paplašinātu apziņas izpratni tad, kad nedarbojas naturāli un tieši uztverami parametri. Bezapziņā rodas vai pastāv idejas un ievirzes, kas var strauji pārņemt cilvēkus
un tautas, pat ja tie savā starpā nekontaktē.
Kolektīvās bezapziņas veidojumiem —
arhetipiem un to kombinācijām— ir raksturīga visuresamība, tie neatvairāmi un
pastāvīgi izpaužas ne tikai visdažādāko tautu mitoloģijā un ticējumos, bet
arī mūsdienu cilvēka sapņos, vīzijās, mākslas darbos, psihozēs u. tml. Turklāt
šos veidojumus nav determinējusi ārpasaule, tie ir psihes pašdeterminācijas
mehānismi un to ģenerācijas, kas saistītas ar cilvēka ieaugšanu pasaulē.
Tādējādi Jungs fiksē, ka bezapziņa ģenerē noteiktas shēmas, kas kārto un strukturē
cilvēka priekšstatus un izturēšanos. Tās ir piedzimtas formas, kuras nodrošina
noteiktu pārdzīvojumu un darbību iespējamību.
Šo shēmu apzīmēšanai 1912. gadā Jungs ievieš terminus «pirmatnējie tēli» un «pirmtēli», bet 1919. gadā — «arhetipi», taču to lietošanā nav konsekvents, jo arhetips ir nevis tēls, bet gan nepriekšstatāms bezapziņas faktors. Arhetips ir forma, fenomenoloģiska struktūra, un cilvēka priekšstatos parādās nevis paši arhetipi, bet gan to tēli. Arhetipi ir sava veida psihes orgāni, kas garantē psihiskās dzīves līdzsvaru, taču, ja to tēli pārpludina cilvēka dzīvi, iespējama neiroze, psihoze vai pat bojāeja. Kaut iri arhetipi ir formāli, tie spēj «aizraut» cilvēku. Arhetipos iemītoša enerģija pārņem cilvēku, radot gan praviešus, skolotājus, māksliniekus, gan tirānus, demagogus u. tml.
Jungs interpretē Es un Personas (Maskas) veidošanos: Es ir priekšstatu komplekss, kas šķiet esam apziņas centrs, bet Persona — attiecības, kas veidojas ar ārpasauli, kompromiss starp indivīdu un sabiedrību. Persona ir mākslīga personība, kas ļauj pielāgoties sabiedrībai un cilvēku attiecībās pilda maskas funkciju (tituli, amati, lomas u. tml.). Taču pilnīga identifikācija ar Personu ir deflācija, kas nepieļauj cilvēka paštapšanu un var radīt psihiskas komplikācijas.
Kolektīvās bezapziņas un arhetipu teorijas izstrāde, psiholoģisko tipu klasifikācija ir saistīta ne tikai ar psihoterapijas problēmām un vecumpsiholoģiju, bet arī ar pašas kultūras pastāvēšanas faktu. Savas hipotēzes Jungs pierāda izmantojot ne tikai psihoterapeitisko praksi, bet arī visu kultūras vēsturi. Tādējādi Junga mācība izvēršas par antropoloģiju, kas interpretē cilvēka esotnes un kultūras formu pastāvēšanas psiholoģisko dimensiju. Cilvēks vienmēr atrodas arhetipisko tēlu pavadā, arhetipi ir mitoloģijas, reliģijas un mākslas mātišķais klēpis. Šajos veidojumos, izmantojot mītus un rituālus, cilvēks pārdzīvo un pārvar savu atrautību no dabas, dabiskās sākotnes cilvēku dzimtā un dzīvajā dabā.
Taču mūsdienās, pēc Junga ieskata, šī tuvība un prasme ieklausīties dabiskajā balsī ir zudusi, zudušas ir arī ar arhetipiem saistītās simboliskās zināšanas. Šis pārrāvums izpaužas ne tikai kā masveidīgas neirozes un psihozes, bet arī kā sociālpolitiski konflikti un kolektīvs neprāts (nacionālsociālisms, komunisms u. tml.), ko raksturo arhaizēta simbolika un ceremonijas.
Pirmo triecienu šīm simboliskajām zināšanām, kā domā Jungs, ir devusi kristietība, bet protestantisms uzsācis simbolu galīgo noārdīšanu. Pati par sevi kristietība nav nedz pozitīva, nedz negatīva, taču tā ir vienpusīgs pasaules redzējums un cilvēka izpratne. Eiropas vēsture, pēc Junga domām, ir simbolu degradācijas vēsture, taču tas nenozīmē vēstures galu, jo aizsākas jauns laikmets, kurā, cerams, radīsies dzīvīgi simboli, kas ļaus līdzsvarot psihisko enerģiju un iekļauties pasaules kārtībā. Mūsdienās vērojamā pievēršanās Austrumu reliģijām un simboliem Junga izpratnē ir attaisnojama, taču tā ir tikai ārēja simbolikas apgūšana. Jungs uzskata, ka nekādi aizguvumi no Austrumiem nelīdzēs, šos Austrumus nepieciešams atklāt sevī, un tāpēc savu mācību nereti dēvē par Rietumu jogu vai 20. gadsimta alķīmiju.
Šo shēmu apzīmēšanai 1912. gadā Jungs ievieš terminus «pirmatnējie tēli» un «pirmtēli», bet 1919. gadā — «arhetipi», taču to lietošanā nav konsekvents, jo arhetips ir nevis tēls, bet gan nepriekšstatāms bezapziņas faktors. Arhetips ir forma, fenomenoloģiska struktūra, un cilvēka priekšstatos parādās nevis paši arhetipi, bet gan to tēli. Arhetipi ir sava veida psihes orgāni, kas garantē psihiskās dzīves līdzsvaru, taču, ja to tēli pārpludina cilvēka dzīvi, iespējama neiroze, psihoze vai pat bojāeja. Kaut iri arhetipi ir formāli, tie spēj «aizraut» cilvēku. Arhetipos iemītoša enerģija pārņem cilvēku, radot gan praviešus, skolotājus, māksliniekus, gan tirānus, demagogus u. tml.
Jungs interpretē Es un Personas (Maskas) veidošanos: Es ir priekšstatu komplekss, kas šķiet esam apziņas centrs, bet Persona — attiecības, kas veidojas ar ārpasauli, kompromiss starp indivīdu un sabiedrību. Persona ir mākslīga personība, kas ļauj pielāgoties sabiedrībai un cilvēku attiecībās pilda maskas funkciju (tituli, amati, lomas u. tml.). Taču pilnīga identifikācija ar Personu ir deflācija, kas nepieļauj cilvēka paštapšanu un var radīt psihiskas komplikācijas.
Kolektīvās bezapziņas un arhetipu teorijas izstrāde, psiholoģisko tipu klasifikācija ir saistīta ne tikai ar psihoterapijas problēmām un vecumpsiholoģiju, bet arī ar pašas kultūras pastāvēšanas faktu. Savas hipotēzes Jungs pierāda izmantojot ne tikai psihoterapeitisko praksi, bet arī visu kultūras vēsturi. Tādējādi Junga mācība izvēršas par antropoloģiju, kas interpretē cilvēka esotnes un kultūras formu pastāvēšanas psiholoģisko dimensiju. Cilvēks vienmēr atrodas arhetipisko tēlu pavadā, arhetipi ir mitoloģijas, reliģijas un mākslas mātišķais klēpis. Šajos veidojumos, izmantojot mītus un rituālus, cilvēks pārdzīvo un pārvar savu atrautību no dabas, dabiskās sākotnes cilvēku dzimtā un dzīvajā dabā.
Taču mūsdienās, pēc Junga ieskata, šī tuvība un prasme ieklausīties dabiskajā balsī ir zudusi, zudušas ir arī ar arhetipiem saistītās simboliskās zināšanas. Šis pārrāvums izpaužas ne tikai kā masveidīgas neirozes un psihozes, bet arī kā sociālpolitiski konflikti un kolektīvs neprāts (nacionālsociālisms, komunisms u. tml.), ko raksturo arhaizēta simbolika un ceremonijas.
Pirmo triecienu šīm simboliskajām zināšanām, kā domā Jungs, ir devusi kristietība, bet protestantisms uzsācis simbolu galīgo noārdīšanu. Pati par sevi kristietība nav nedz pozitīva, nedz negatīva, taču tā ir vienpusīgs pasaules redzējums un cilvēka izpratne. Eiropas vēsture, pēc Junga domām, ir simbolu degradācijas vēsture, taču tas nenozīmē vēstures galu, jo aizsākas jauns laikmets, kurā, cerams, radīsies dzīvīgi simboli, kas ļaus līdzsvarot psihisko enerģiju un iekļauties pasaules kārtībā. Mūsdienās vērojamā pievēršanās Austrumu reliģijām un simboliem Junga izpratnē ir attaisnojama, taču tā ir tikai ārēja simbolikas apgūšana. Jungs uzskata, ka nekādi aizguvumi no Austrumiem nelīdzēs, šos Austrumus nepieciešams atklāt sevī, un tāpēc savu mācību nereti dēvē par Rietumu jogu vai 20. gadsimta alķīmiju.
Pats Jungs turpina dzīvot iekšēji
koncentrēto intraverto dzīvi. 1923. gadā viņš sāk būvēt Bollingenā savu pili,
kas ar laiku gūst viduslaikiem raksturīgās iezīmes. Dzīves
beigās viņš pats kļūst par leģendāru gaišreģi, pie
kura ierodas cilvēki no malu malām
un pie kura namdurvīm stāv uzraksts: «Saukts vai nesaukts, dievs būs šeit».
Jungs tiek uztverts kā pravietis, lai gan pats no šī goda
atsakās. Tomēr gribot negribot Jungs uzstājas kā paštapšanas mistagogs
(priesteris, kas pārzina
mistērijas) — nereti viņš ir ne tik daudz psihologs, cik mitologs.
Igors Šuvajevs
Igors Šuvajevs