Socioniķu
lokā arī ir ievērots, ka nav gluži tā, ka visi viena tipa
pārstāvji būtu pilnīgi vienādi un ar vienu mērauklu mērāmi.
Tie savā starpā atšķiras un šo atšķirību klasificēšanai
tiek piedāvātas apakštipu teorijas un papildinoši dalījumi vēl
savādākos tipos.
Viktora
Guļenko socionikas skola Kijevā visus tipus dala četros
apakštipos. Tie būs dominējošais, kreatīvais, normējošais un
harmonizējošais apakštips.
Dominējošais tips ir drošs, ar tieksmi uzņemties vadību, pārliecināts par sevi, tiecas izvirzīties pirmajās rindās. Kreatīvais piedāvā jaunas idejas un problēmu risinājumus, bet normējošais ir konservatīvs un tiecas bremzēt jaunu ideju ienākšanu. Harmonizējošais tips ir iejūtīgs un ar visiem cenšas atrast labu valodu, bet parasti paliek ēnā.
Dominējošais tips ir drošs, ar tieksmi uzņemties vadību, pārliecināts par sevi, tiecas izvirzīties pirmajās rindās. Kreatīvais piedāvā jaunas idejas un problēmu risinājumus, bet normējošais ir konservatīvs un tiecas bremzēt jaunu ideju ienākšanu. Harmonizējošais tips ir iejūtīgs un ar visiem cenšas atrast labu valodu, bet parasti paliek ēnā.
Apakštipi
lielā mērā dublē jau esošos socioniskos tipus, tikai ataino tos
vispārināti un vienkāršoti. Pievienojot apakštipus ir iespēja
iegūt kaut ko līdzīgu tipu saplūsmēm. Ja piedēvējam humānistam
vai liriķim dominējošo apakštipu, iegūstam pilnīgi cita tipa
iezīmes, un tad tur iznāks liriķis ar maršala iezīmēm.
Izdalot
apakštipus, rodas arī tās pašas pretrunas, kuras rada
vieglprātīgi salikts "varbūtības diapazons", kurā kā
sev piemēroti atlasīti diametrāli pretēji tipi. Mēs varam iegūt
universālu cilvēku, kuram vājo punktu it kā nemaz nav, jo viņš
ir dominējošs liriķis vai arī harmonizējošs inspektors.
Jebkurus tipa trūkumus un vājos punktus var tušēt veiksmīgi
izvēlēts apakštips.
Objektīvu
rezultātu sava tipa atrašanā izdalot "varbūtības diapazonu"
var iegūt tikai tad, ja starp izvēlētajiem varbūtējiem tipiem
tiek ieturēta viena kopēja līnija. Apakštipiem arī ir
nepieciešama kāda kopēja līnija, kas savienotu pamata tipus ar
papildinošajām iezīmēm. Diemžēl šāda kopēja līnija netiek
ieturēta, tādēļ salikumi var iznākt viens otru izslēdzoši.
Apakštipu
teorija nekādi nespēj atrisināt problēmu ar nepareizu tipošanu.
Visbiežāk apakštips tikai kompensē aplamu tipa noteikšanu.
Apakštips tādā gadījumā kalpo kā ielāps aplamas tipošanas
skaidrošanai.
Izvēloties
"varbūtības diapazonu", kurā ir iekļuvuši kādi 5
varbūtēji tipi, ir daudz lielāka iespējamība, ka savs īstais
tips ir starp tiem. Izvēloties vienu tipu, ir lielāka varbūtība,
ka tas noteikts aplami. Līdz ar to apakštipi tikai aizved tālākos
maldu ceļos. Bet paliekot pie puslīdz skaidra "varbūtības
diapazona" arī ar visu šaubīgo varbūtību turpat vien iznāk
palikt starp tuvākām vai tālākām versijām.