Problemātiskā vīrišķība

Būtiska socionikas īpatnība tā, ka tipu raksturojumos ir ignorēts dzimums. Pieejamie tipu apraksti ir vīriešu dzimtē. Tas rada daudzas aplamības, kad jānosaka sievietes sociotips. Atsevišķi tipi ir raksturoti kā vīrišķīgāki, bet citi sievišķīgāki. Tādēļ lielākoties ir tendence vīriešus ieskaitīt pie “vīrišķajiem tipiem”, bet sievietes pie “sievišķajiem” tipiem.
Ar vislielāko vīrišķību izceļas Žukovs, Džeks un Štirlics. Tos arī sauc par maskulīnajiem tipiem. Sievietes pie šiem tipiem tiek pieskaitītas tikai tad, ja tām piemīt kaut kas vīrišķīgs. Tās ir lietišķās un stiprās sievietes. Toties Hakslijs, Jeseņins, Dimā, Dostojevskis un Hamlets tiek raksturoti kā sievišķīgāki. Tie ir feminīmie tipi. Līdz ar to liela daļa sieviešu tiek ieskaitītas pie kāda no šiem tipiem sievišķīgo raksturojumu dēļ. Vīrieši, kuriem tiek piemēroti šo tipu apraksti, tiek raksturoti kā nenobrieduši un “pavāji”. Tādi it kā neizdevušies un nevīrišķīgi.
Dalījumi vīrišķīgajos un sievišķīgajos tipos rada savus stereotipus un tendenciozu priekšstatu par veiksminieku un neveiksminieku tipiem. Vīriešu vidū kā vienu no prestižētākajiem var atzīt Džeka tipu. Pats tipa nosaukums ir izdevies moderni amerikānisks. Tāds krutais Džeks, kuram ir daudz draugu un kuram visās lietās baigi labi iet. Šis tips izceļas ar lielāku vīrišķību, jo tam visstiprākā funkcija ir darbības loģika, kura krievu valodā tiek saukta par “ģelovuju” loģiku.
Tātad Džeka tips ir tāds “ģelovojs” tips, kurš pelna naudu, kārto darījumus, brauc ar kruto jaunākās markas automašīnu un visi viņu ciena. Kaut kas no asa sižeta “bojevika” galvenā varoņa, kurš viens pats apdauza veselu pretinieku bandu.
Džeks tiek raksturots romantiskāk kā Štirlics, tādēļ jauniešu un jaunu vīriešu vidū tas kotējas augstāk. Toties pusmūža vīrieši sevi lielākoties vēlas pieskaitīt Štirlica tipam. Lietišķs, praktisks, prot pelnīt naudu un turas pie piezemētām ģimenes vērtībām. Tas nav tāds avantūrists kā Džeks. Arī pusmūža sievietes labprāt par vīru sev gribētu tieši Štirlicu. Sava akurātuma un praktiskuma dēļ. Jaunietēm vairāk simpatizē Džeks ar savu brutālo avantūrismu.

TIPISKA VIDĒJĀ SIEVIETE

Ir izplatīta tendence pārmērīgi daudz sieviešu ieskaitīt pie Hakslija tipa. Pārlasot Hakslija raksturojumu, tur ir daudz tādu frāžu, kuras varētu raksturot tipisku komunikablu vidusmēra sievieti:
“Labi izprot sarežģījumu iemeslus attiecībās. Māk izlīdzināt konfliktus, piesaistīt sev cilvēkus. Mēdz upurēties. Tīkamu cilvēku labā var izdarīt vairāk, nekā no viņas sagaida. Ar atvērtību un labvēlību izraisa uzticēšanos. Zina, kas jādara, lai uzturētu kolektīvā labvēlīgu atmosfēru, ko un kā vajag runāt, lai notikumi attīstītos vajadzīgajā virzienā.
Emocionāla, nereti – sentimentāla, jūtīgi reaģē uz antipātijām. No garastāvokļa atkarīgas darbaspējas. Vienmēr meklē savā dzīvē saskaņu un harmoniju, vispirms jau attiecībās. Katram atrod kādu labu vārdu, kaut ko, par ko izsakāms kompliments, pateikt patīkamo prot kā reti kurš.
Līdz galam atslābinās tikai pilnīgi komfortablos apstākļos. Smalki izjūt apkārtējas pasaules estētiku. Jūtas ļoti neomulīgi, ja viņu neviens nepalutina.
Māk piepildīt citu cilvēku dzīvi ar daudzveidīgām, dziļām emocijām. Prot atbalstīt un iedvesmot, sakot komplimentus, zīmējot rožainas perspektīvas. Nosoda rupjus un neaudzinātus cilvēkus, pati cenšas būt taktiska un laipna.”
Šādu raksturojumu varētu attiecināt uz sevi gandrīz jebkura sieviete, kura cenšas attīstīt savu sievišķību. Savukārt vīrietim šādus vārdus attiecināt uz sevi ir sarežģītāk. Citu tipu aprakstos ir doti tikai vīriešu raksturojumi, tajos trūkst sievišķīgās daļas, tādēļ daudzas sievietes vēlas pieskaitīt sevi pie sievišķīgā Hakslija tipa.
Minētās sievišķīgās īpašības raksturo attiecību ētiku, kura Hakslijam ir kā otrā stiprākā funkcija. Tāpat var apjaust zemapziņā esošo sievišķīgo emociju ētiku. Šīs psihes funkcijas ir vissievišķīgākās, tādēļ sievietēm tās ir attīstītas arī tad, ja tās īstā tipa raksturojumā atrodas “vājajos kanālos. Tādēļ maldīgi šķiet, ka daudzām sievietēm šīs sievišķīgās psihes funkcijas ir dominējošās un izvietojušās spēcīgajās pirmajās pozīcijās.

VĪRIŠĶĪGAIS SPĒKS UN PROBLEMĀTISKĀ SIEVIŠĶĪBA

Par visvīrišķīgākajām psihes funkcijām var atzīt darbības loģiku un varas sensoriku. Ja šīs psihes funkcijas dominē, tad arī vīrietis ir vīrišķīgs. Tāpat sievietes paliek vīrišķīgākas. Ja attīsta šīs divas psihes īpašības, tad arī attīstās vīrišķība. Lai attīstītu sievišķību, šīs psihes funkcijas vēlams tušēt.
Attīstoties vīrišķībai, cilvēks paliek skarbāks. Vīrišķība attīsta ar fizisko spēku saistītu darbošanos. Šī īpašība stimulē cīnīties ar grūtībām un pārvarēt šķēršļus. Sievietēm darbības loģika attīsta gribasspēku, bet šīs īpašības viņu veido par stipro sievieti, kurai trūkst sievišķības. Pārmērīgi attīstot darbības loģiku, sievietei nostiprinās vīrišķīga pašapziņa, bet krītas sievišķīgā pašapziņa. Līdz ar to viņa nejūtas kā sievišķīga būtne.
Ja sievietei piemīt tikai vīrišķība, viņa jūtas stipra, bet ļoti par to komplekso. Ekstravertās vīrišķīgās sievietes paliek rupjas un skarbas. Ētikas un sajūtu sensorikas attīstīšana sievieti padara sievišķīgāku un komunikablāku. Tikai sievišķīga sieviete, kura sevi uzskata par skaistu un valdzinošu, spēj justies kā veiksmīga sieviete.
Kad ētika tipam ir vājais punkts, sievišķības veidošana ir trausls un rūpīgs psihoterapeitisks pasākums. Sievietēm, kurām ētika vai sajūtu sensorika ir pirmajās pozīcijās, viegli izveido sevi par sievišķīgu būtni. Viņām nostiprinās stabila sievišķīgā pašapziņa. Varas sensorika ir vīrišķīga, toties sajūtu sensorika ir sievišķīga īpašība. Ja sieviete iepazīšanās sludinājumā min vārdu “simpātiska”, tad visticamāk, ka viņa pieder pie ētiskā tipa. Vēl ticamāk, ka viņa ir ekstraverte. Gaumes ir dažādas, daudziem šī sieviete var arī nepatikt. Bet ja viņa sevi uzskata par simpātisku, tas liecina par augstu sievišķīgo pašvērtības apziņu.
Viena daļa ekstravertās sievietes prot manipulēt ar savu smalko ētiku, kas var beigties vīrietim ar iztukšotu maku. Aiz sludinājumiem, kuros minēts vārds “simpātiska”, var slēpties viltīgas sievietes, kuras prot no vīrieša izvilināt dāvanas. Rēķinu apmaksa kafejnīcās tikai mērenā devā ir pieklājības žests. Pārmērības liecina, ka dāma ar kungu manipulē. Viņai ir izdevies ievilināt savos tīklos maksātspējīgu upuri, tad nu cenšas no viņa noslaukt visu iespējamo.
Savukārt vīrišķīgās sievietes ar savu dominējošo loģiku pašas cīnās par savu labklājību, vīrieti vairāk uztver biedriski, no viņa dāvanas neprot izvilināt. Grūtā brīdī tām ir jāpaļaujas uz pašas spēkiem.
Vīrišķīgais spēks un problemātiskā sievišķība